Tak już nasz świat jest skonstruowany, że duża moc wzbudza duże emocje. Nie jestem wyjątkiem od tej reguły. I mimo, że bywa twardo, głośno i na ostro to brnę w ten sportowy klimat niczym nóż w masło.  Ford Fiesta ST200 to jedna  z tych dziewczyn, które nie pozwalają mówić do siebie „mała”. Czy potrafi kierowcy wydrapać oczy?

Ugrzecznionej wersji nie trzeba nikomu przedstawiać. Ford Fiesta to model produkowany od 1976 roku. Nieco bliżej poznałam ją będąc dzieckiem. Fiesta trzeciej generacji była bowiem koniem, na którego moi rodzice w pewnym momencie zdecydowali się postawić. Dziś, już jako dorosła kobieta, spotykam się z nią po raz kolejny. Przyznaję, że dla Forda Fiesty nie był to czas stracony. Przede mną stoi dojrzała, szósta generacja która nie ma nic wspólnego z samochodem mojego dzieciństwa. Głównie dlatego, że to mały szatan oznaczony jako ST200. Patrzę na nią a ona bardzo powoli owija mnie sobie wokół palca. Bo ten szary odcień lakieru sprawił, że przepadłam. Ale chwila, przecież kobiety zwracają uwagę na znacznie więcej, niż tylko kolor. Dlatego ostatni, szybki rzut oka na jej nadwozie i nurkuję do wnętrza.

Do dyspozycji posiadamy tylko jedną parę drzwi. I jak przystało na tego typu nadwozie, drzwi są ogromne. Są plusy i minusy tego rozwiązania. Do tych pierwszych należy zaliczyć łatwość wsiadania. Robi się to znacznie trudniejsze na ciasnym parkingu. I właśnie wtedy możemy mówić o  minusie. Ale w końcu kto by się tym przejmował mając do dyspozycji taką zabawkę? Moc, jaką udało się zgromadzić pod maską, skutecznie osładza wszelkie tego typu niedogodności. Jej źródłem  jest benzynowy, turbodoładowany silnik EcoBoost o pojemności 1.6 który generuje okrągłe 200 KM oraz 290 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moc jest przenoszona na przednia oś a do dyspozycji kierowcy pozostaje manualna, 6-biegowa skrzynia.

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Jak to wszystko razem działa po uruchomieniu silnika? Podobnie jak smakuje chińczyk na ostro.    Układ wydechowy jest głośny a zawieszenie  twarde niczym diament. A to oznacza, że nawet najmniejszy ubytek w nawierzchni odczuwamy niczym najazd na dziurę w do kolan. Niskoprofilowe opony tej sytuacji nie poprawiają. Jest zatem bezkompromisowo. I tak właśnie miało być. Samochód ma dostarczyć jak największej radości z jazdy i z powierzonego zadania wywiązuje się wyśmienicie. Bo w trasie Fiesta ST200 nie wymięka. Nadal jest zatem twardo i głośno co przy 130 kilometrze zaczyna już dawać się we znaki. Fotele Recaro w kość dają najmocniej. Po przejechaniu 150 km czułam się obolała i poobijana równie mocno, co po zamknięciu na jedną rundę w klatce z Pudzianem. I w tym tkwi całe piękno tego samochodu – nie jest to mały słodziak ale diabeł wcielony.

Kto zechciałby zabrać Fiestę ST200 na tor, nie miałby najmniejszych powodów do wstydu. I ten układ kierowniczy, ostry niczym brzytwa. Tu nie ma miejsca na przypadki bo samochód reaguje na każdy, nawet najdrobniejszy ruch kierownicy. Wprawdzie producent przeznaczył go do przemieszczania się dla 5 osób ale nie czarujmy się – z tyłu miejsca wystarczy na większą torbę. Zresztą nie masz ochoty nikogo więcej zabierać na pokład bo po co? Przecież nie chcesz sobie psuć dobrej zabawy. A ta, jak to bywa w przypadku samochodów –  zawsze kosztuje. W trasie Fiesta ST200 zadowoli się 8,7 l na każde 100 kilometrów. Chcąc wykorzystać drzemiący w niej potencjał trzeba się liczyć z wynikiem na poziomie 11 litrów o czym podczas prowadzenia szybko jednak zapominasz. Bo radość z prowadzenia jest tutaj najważniejsza. Ford zbudował zabawkę nie tylko dla dużych chłopców. A jak mawiał Henry Ford: „Firma która zajmuje się wyłącznie zarabianiem pieniędzy to kiepska firma”.

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą

Ford Fiesta ST200 test, kobiety za kierownicą, kobiecy test samochodu, baba za kierownicą