Chłopaki nie płaczą? Znam takich co niemal góry przenoszą ale przy renowacji auta było im blisko do łez. To bowiem dość trudna przygoda i już niejednego śmiałka zdecydowanie przerosła. Renowacja samochodu – co warto wiedzieć zanim kupisz egzemplarz starsze od siebie? Z czym konkretnie trzeba się mierzyć? Opowiedzieli mi posiadacze Mercedesa SL oraz Mitsubishi EVO 5.
„Na początek trzeba się przejechać” twierdzi Piotr. Może się bowiem okazać, że niektóre z marzeń powinny zostać wyłącznie w naszej głowie. Mój rozmówca chciał posiadać Mercedesa SL ale tuż po zakupie zrozumiał, że jego wzrost (ponad 180 cm) nie idzie w parze z tym samochodem. Kiedy jednak przejażdżka przyprawi o szybsze bicie serca i drżące dłonie a źrenice wyraźnie będziesz mieć poszerzone to znak, że można myśleć co dalej.
A dalej warto zdecydować jak wysoko wieszamy sobie poprzeczkę. Renowację samochodu można bowiem przeprowadzić na cztery sposoby: auto ma służyć do jazdy, ma stać „na półce”, robimy je pod VIN (czyli zgodnie z oryginalną specyfikacją) lub tworzymy swój dream car. W tym ostatnim przypadku chodzi o nic innego, jak znalezienie danego modelu w niecodziennej, bardzo rzadkiej odsłonie i dążenie do osiągnięcia tego samego efektu. A przynajmniej można próbować.
Renowacja samochodu – jak znaleźć odpowiedni egzemplarz?
Adam swoje Mitsubishi EVO 5 ściągał z Japonii. „Zasadniczo od płaczu 😊 ” – tak wspomina początek renowacji swojego wymarzonego auta. Samochód przyjechał bowiem w tak tragicznym stanie, że nadzieja Adama na odbudowanie tej legendy szybko legła w gruzach (cała rozmowa do przeczytania TUTAJ). Z kolei Piotrek swoje auto sprowadził ze Stanów. Jak twierdzi: „im lepszy stan samochodu, tym mniejsze koszty i krótszy czas tej zabawy”. Do osiągnięcia tzw. „igły” potrzebował niecałe dwa lata podczas kiedy Adam ze swoim EVO walczył aż trzy. Ale też Mitsubishi nie było rozebrane – ono zostało rozbite na atomy. Każda najmniejsza śrubka została poddana dokładnym oględzinom aby następnie trafić do renowacji bądź utylizacji.

Szczególnie warto zwrócić uwagę na obecność szpachli. Jak już jest, a w przypadku wieloletnich aut trudno aby jej nie było, to niech znajduje się na elementach, które można potem wymienić. W Polsce mamy bowiem dość dużą amplitudę temperatur: od +25 do – 20 stopni Celcjusza. W takich warunkach stal zatem ciągle pracuje. W efekcie tego szpachla będzie się kruszyć, odpadać co oznacza dodatkowe problemy i koszty. A tych, uwierzcie, będzie aż nadto.
Renowacja samochodu – części są czy ich nie ma?
„ASO nie trzeba się bać” zapewnia Piotrek, który obecnie zajął się renowacją kolejnego Mercedesa E320 W124 Cabrio. Wbrew pozorom w autoryzowanych stacjach obsługi można nie tylko znaleźć części, których na próżno szukać na rynku wtórnym. Ku mojemu zaskoczeniu okazuje się, że oryginalna część kupiona w ASO może być tańsza niż zamiennik. A tych ostatnich warto szukać wszędzie: w niezależnych serwisach, na aukcjach a nawet na forach. Miłośnicy danego modelu często bowiem odsprzedają sobie części lub dzielą się informacją gdzie konkretnie można je znaleźć. „Lampę znalazłem w Iranie a felgi AMG na Cyprze” – przyznaje Piotrek. W poszukiwaniu części należy się zatem uzbroić w cierpliwość i z pewnością otworzyć na dialog.
Wiele tego typu problemów rozwiązał dziś druk 3D. Co więcej; technologia jest już na tyle zaawansowana, że drukarki 3D drukują nie tylko elementy z tworzywa ale również gumowe i karbonowe. Adam sam zresztą prywatnie korzysta z takich drukarek więc doskonale wie jak spore niosą ze sobą możliwości. Firm świadczących takie usługi jest zresztą coraz więcej zatem części do wieloletnich samochodów nie są już Świętym Graalem.
Renowacja tapicerki – oryginał nie zamiennik
Nieco trudniejszym zagadnieniem jest renowacja środka. Adam zdecydował się na pokrycie wnętrza alcantarą chcąc uzyskać sportowy, rasowy klimat. Wymienił również fotele ponieważ oryginalnych nie dało się zreanimować. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku takich aut jak Mercedes SL. Drewniane elementy, naturalna skóra – tu wszystko musi się zgadzać. „Nie da się wymienić skóry bez utraty pierwotnego efektu” zauważa Piotrek. Obecnie skóry mają inną fakturę, inną grubość, są garbowane innymi metodami. Jednym słowem wymiana tapicerki w takim Mercedesie zniszczy cały czar. Wyjście? Umiejętna renowacja lub przeszycie z innego egzemplarza. Drewniane elementy? Podobnie. Na chwilę obecną jest już sporo firm, które dają skórze i drewnianym elementom drugie życie. Wszystko, jak wiadomo, jest wyłącznie kwestią ceny.
Praca ludzki rąk – najważniejsza
Mimo postępu i najnowszych technologii jedno się nie zmienia – praca ludzkich rąk. Ta wciąż pozostaje niezastąpiona. A kiedy o renowacji mowa to ręce mają wyjątkowo duże znaczenie. Samochód najczęściej trzeba bowiem starannie rozebrać i słowo „starannie” nie jest tutaj na wyrost. Nie chodzi bowiem tylko o to, aby coś odkręcić lub zdemontować. Chodzi o to aby tego przy okazji nie uszkodzić. Samochód to złożona układanka ze sporą ilością drobiazgów Niektóre z nich rzadkie, cenne lub obecnie już niedostępne. Rozkładanie auta na części oraz jego składanie należy zatem wykonać starannie, umiejętnie, z dużym spokojem. Każdy pęknięty zaczep to kolejne poszukiwania i koszty, których na końcu tej trudnej i żmudnej drogi chcemy już unikać. Im bliżej finału, tym więcej należy poświęcić spokoju i czasu. Pośpiech i nerwy są tutaj największym wrogiem. A to najlepszy sposób na to, aby tą niezapomnianą przygodę zamienić w swój największy koszmar.

