Kategorie

Instagram

Najczęściej otwierane

ile kosztuje ubezpieczenie samochodów elektrycznych Anna Nazarowicz

Z jednej strony mają wiele zalet. Z drugiej strony rodzą wiele obaw. Co nie zmienia faktu, że elektrycznych aut na polskich drogach systematycznie przybywa. Poszukałam zatem odpowiedzi na zadane mi ostatnio pytania: czy ubezpieczenie samochodów elektrycznych jest droższe niż ubezpieczenie samochodów spalinowych? Jak wygląda likwidacja szkody w samochodach elektrycznych? Ile kosztuje ubezpieczenie samochodów Tesla?

Do niedawna były jedynie pieśnią przyszłości. Dziś każdy szanujący się producent posiada w ofercie samochody elektryczne. W 2021 roku najczęściej ubezpieczanymi elektrykami w Polsce (za pomocą porównywarki Rankomat) były: Tesla 3, Nissan Leaf oraz Tesla Model S. Dlatego dziś skupimy się właśnie na owocach marki Tesla.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodów Tesla?

Mimo, że samochód elektryczny oferuje pewne przywileje to jedno się nie zmienia: ubezpieczać trzeba. Ubezpieczenie to nierzadko delikatny moment. Składka bowiem solidnie potrafi dać nam po kieszeni. To właśnie składki obawiają się także osoby, którym zakup elektryka chodzi po głowie. Krąży bowiem opinia, że w przypadku aut elektrycznych łatwo o szkodę całkowitą, a co za tym idzie, składka ubezpieczenia jest wysoka. Zatem ile kosztuje ubezpieczenie samochodów Tesla?

Jak wiadomo OC to ubezpieczenie obowiązkowe dla wszystkich pojazdów mechanicznych. I na OC właśnie się skupimy. Ubezpieczenie AC jest bowiem dobrowolne i do tego w każdym towarzystwie stanowi diametralnie różny produkt.

Na wysokość składki OC wpływa cały szereg wielu czynników: od wieku kierowcy i przebiegu samochodu poczynając a na stanie cywilnym, miejscu zamieszkania a nawet inflacji kończąc. Jednym słowem sposób wyliczania składki OC jest bardzo skomplikowany a precyzyjne określenie różnicy pomiędzy wysokością składki OC dla samochodów elektrycznych a spalinowych jest niesłychanie trudne. Internetowa porównywarka cen ubezpieczeń Rankomat, bazując na swoich klientach, udostępniła jednak najniższe OC, jakie zostało wyliczone dla ich konkretnych użytkowników, oraz średnią cenę składki dla poszczególnych modeli:    

Warto jednak podkreślić że podane ceny najtańszego OC to efekt jaki udało się uzyskać w przypadku konkretnego kierowcy (czyli zagrał tutaj wiek, miejsce zamieszkania, ilość szkód na koncie kierowcy, posiadane zniżki, stan cywilny, długość posiadania prawa jazdy itd.) oraz konkretny egzemplarz samochodu (rok produkcji, opcja wyposażenia, przebieg).

Likwidacja szkody w samochodach Tesla – jak częsta jest szkoda całkowita?

Strach ma wielkie oczy a mowa konkretnie o szkodzie całkowitej. Ta rzekomo w przypadku aut elektrycznych jest zdecydowanie częstsza a odpowiedź, jak w przypadku ubezpieczeń, nie jest znowu taka oczywista. Przede wszystkim dzieje się tak ze względu na budowę i konstrukcję auta. Samochody Tesla? Szkoda całkowita owszem, zdarza się ale rzadko. To za sprawą rozmieszczenia baterii, które są najbardziej kosztownym elementem samochodów elektrycznych i których to uszkodzenie tak bardzo winduje koszty naprawy. Tesla umieszcza baterie w podłodze auta ale wyłącznie na długości kabiny pasażerskiej. Dzięki temu w strefie zgniotu (przód oraz bagażnik auta) tych baterii nie ma. Tym sposobem producent minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia tym samym  obniżając koszty naprawy.

Do tego samochody Tesla dość dobrze trzymają wartość a szkoda całkowita jest w momencie kiedy koszty naprawy przekroczą 70% wartości auta w dniu szkody. Silnik elektryczny? Również w miarę bezpieczny bo maksymalnie cofnięty w stronę kabiny pasażerskiej.

Likwidacja szkody w samochodach Tesla – jak długo trwa naprawa?

Owszem, Tesla to synonim najnowszej technologii. Patrząc na osiągi oraz oferowany zasięg przestaje dziwić fakt, że w Polsce na kwartał przypada 400 sprzedanych egzemplarzy. Ale już naprawa uszkodzonych elementów nadwozia to nie jest lot w Kosmos. Bywa prostsza, a co za tym idzie, nierzadko szybsza niż w przypadku aut spalinowych. Dlaczego tak się dzieje?

Ano dlatego, że Tesla posiada mniej elementów: spinek, podkładek, plastików, guzików, krat wlotu, listewek i ślizgów. To sprawia, że demontaż np. zderzaka przebiega zdecydowanie sprawniej. Tym, co w znacznym stopniu wpływa na czas naprawy, jest dostępność części. Tesla notuje coraz lepsze wyniki sprzedaży zatem producent produkuje coraz więcej aut  ale już z produkcją oraz dystrybucją części tak szybko nie nadąża. Ale to tylko najlepszy dowód na to, że te samochody cieszą się ogromnym powodzeniem zatem ani koszty ubezpieczenia ani koszty naprawy nie są aż tak przerażające.

Ubezpieczenie samochodów Tesla – koniecznie pamiętaj

Tym, o czym koniecznie trzeba pamiętać, jest wariant naprawy samochodu – element ubezpieczenia AC. Kupując polisę warto się upewnić, że w przypadku szkody naprawa blacharsko-lakiernicza będzie się odbywać w certyfikowanych serwisach takich jak Tesla Approved Body Shop VCentrum. Tesla rejestruje bowiem wszystkie kolizje, demontaż elementów w trakcie naprawy itd. zatem jeżeli naprawa będzie się odbywać w innym miejscu to nie umknie to uwadze producenta. Skutek? Samochód straci gwarancję (również na baterie), może mieć również wyłączoną możliwość aktualizacji oprogramowania oraz ograniczyć wsparcie ze strony serwisu. Wybierając zatem ubezpieczenie AC dla samochodów Tesla warto dopytać się agenta o wariant naprawy w autoryzowanych punktach a nie serwisach partnerskich. Uprzedzając pytania: owszem, tego typu dodatek nieco poniesie wysokość składki AC ale biorąc pod uwagę powyższe konsekwencje myślę, że dopłacić zdecydowanie warto.

Materiał powstał przy pomocy Tesla Approved Body Shop VCentrum

www.vcentrum.pl

Zdjęcia: VCentrum

ile kosztuje ubezpieczenie samochodów elektrycznych

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*